Toren – Anmeldelse

Platform: PlayStation 4
Antal Spillere: Kun singleplayer
Udvikler: Swordtales
Udgiver: Versus Evil
Udgivelsesdato: 12/5-2015

Mit kendskab til spillet Toren var yderst begrænset,da jeg satte mig tilrette foran fjernsynet for at anmelde det. Man kan sige der ingen forventninger var til det, hverken positive eller negative.

I Toren indtager du rollen som Moonchild. Moonchild er udset til at bestige tårnet, kaldet Toren. Rejsen mod toppen af bjerget er lang og ensom, men rejsen derop skal hjælpe dig med at finde dit formål i livet.

Toren_20150528174425

Det med at være Moonchild, altså barn, skal tages meget bogstaveligt, da du starter spillet som spæd, hvor du kravler for at bevæge dig rundt i omgivelserne, hvorefter du begynder at kunne gå. Herefter opnår du flere og flere færdigheder efterhånden som du vokser.

Når du bevæger dig op mod toppen af Toren, er der forskellige opgaver der skal løses. Det kan være at skabe en bro, så du kan komme sikkert over på den anden side af en kløft, bryde en væg ned osv.Du møder også forskellige monstre på din rejse mod toppen af Toren, nogle af monstrene er ganske små og mere eller mindre uskadelige, blot du er opmærksom på at vifte dem væk, mens andre er store og nemt kan slå dig ihjel.

Toren_20150528175805

Spillet er det første adventure spil fra det brasilianske studio Swordtales, og de skal have ros for at komme med en inspirerende historie, og de har virkeligt også forsøgt at skabe et unikt og smukt univers, som vi kan bevæge os rundt i. Desværre lykkes det bare ikke rent grafisk. Grafikken er en stor skuffelse og ligner på ingen måde, den øvrige grafik man ellers ser på PlayStation 4. På det grafiske område må man desværre sige, at spillet mest af alt minder om det grafiske udtryk man så på en PlayStation 2.

Det er naturligvis langtfra kun det grafiske der bestemmer om et spil er godt, f.eks. er styring i spillet også afgørende. Igen må man sige at Toren skuffer, styringen føles upræcis og grov, ofte vanskeliggør den skiftende kameravinkel styringen, så man er i tvivl om afstanden til kanter osv. Derudover oplever man desværre en række fejl i spillet, som man kommer til at sidde fast og bliver nød til at gå tilbage til seneste check-point. Det er naturligvis noget som udviklerne muligvis retter i en fremtidig patch, men indtil videre er det desværre med til at ødelægge gameplayet i spillet.

Toren_20150528181826

En ting udviklerne skal have ros for er måden som spillet åbner sig op på. Det er begrænset med informationer om hvad man skal, informationerne omkring sin opgave kan virke mere forvirrende end som en hjælp. Hvor underligt det end lyder, så er det faktisk med til at understrege, det at man vokser, eventyret udfolder sig overraskende og åbner sig op på en helt anden måde end hvad man ser i mange andre spil.

Ingen skal være i tvivl om at PlayStationInfo.dk er glade for at se en ny aktør inden for spil udvikling.