PlayStation 4 anmeldelse

Da Sony sendte PlayStation 4 på gaden d. 29. november 2013, var forventningerne enorme, gennem præsentationerne på de forskellige messer og udstillinger, var Sony allerede udråbt som vindere af Next-Gen krigen, men det store spørgsmål var naturligvis, om PlayStation 4 ville kunne leve op til de forventninger der var blevet bygget op.

Det korte svar kan gives allerede tidligt i denne anmeldelse, for ja det er lykkedes at lave en konsol der lever op til forventningerne.

Men lad os uddybe, hvad det er som gør PlayStation 4 til en succes. Lad os starte med det ydre.

PlayStation-4

Rent designmæssigt adskiller den nye konsol sig markant fra PlayStation 3, der havde de runde, næsten buttede former. PlayStation 4, er holdt i et skarpt og stramt design, med lige linjer. Man kan sige at rent designmæssigt, så vender PlayStation 4, sig mere mod de to første PlayStation generationer, der begge havde et stramt design. Konsollen er holdt i hovedsageligt mat sort, hvor overfalden brydes af en lysdiode, og en mindre del er i højglans. Konsollen er tilpas afdæmpet til den passer ind på både børneværelset, men også i stuen, blandt det øvrige Hi-Tech udstyr.

Et stort plus i forhold til designet, er at strømforsyningen er bygget ind selve konsollen. Dermed er konsollen nemmere at placere og ledningshelvedet bliver væsentligt mindre.

ps4 front

Foran på PlayStation 4 er der mulighed for at tilslutte to forskellige USB stiks, f.eks. til opladning af kontroller og headset, mens der bagpå er tilslutning af HDMI kabel, netværks kabel, digital lyd og PlayStation kamera.  Hvis man ønsker det, er der naturligvis også mulighed for at bruge trådløst netværk. Der er ikke brug for flere tilslutninger end de nævnte, dog kunne man godt ønske sig muligheden for at tilkoble USB stik bagi konsollen, så man var fri for ledningen på fronten.

96401_fig5b-Sony-PS4-rear

Hvis vi så ser videre på det rent tekniske, så har Sony skabt den kraftigste konsol på markedet. Specifikationerne er:

ps4_specs

Harddisken er på 500GB, hvilket desværre er lige i underkanten, da de forskellige spil til PlayStation 4 fylder betydeligt mere end man har været vant til, helt op imod 40GB for et enkelt spil. Heldigvis har Sony holdt fast i muligheden for at udskifte harddisken i konsollen, hvilket er nemt og frem for alt kan gøres uden det går ud over garantien.

Det er imponerende at Sony har formået at få så meget presset ind i så lille en konsol, det bliver endnu mere imponerende når man ser, eller rettere lytter til hvor støjsvag konsollen er. Der er en svag brummen fra blu ray drevet når det starter op, men ellers er konsollen stort set lydløs.  Som med al anden elektronik, så er det vigtigt at PlayStation 4 konsollen, har nok luft omkring sig for at kunne fungere optimalt.

Når maskinen startes op, er det med det velkendte bip, hvorefter konsollens interface toner frem. I forhold til PlayStation 3, er der sket store forandringer med udseendet på interfacet.

f1a73954e74a020e20cb4b66e4b0fbfc9d7324a7

Der nu er delt op i linjer, hvor den øverste linje giver brugeren adgang til: PlayStation Store, meddelelser, venner, beskeder, party chat, profil, trofæer, indstillinger og strømindstillinger. Med andre ord, så er det alt det som har med din PSN profil at gøre. Herunder er hvad man kan kalde hovedmenuen. Hvor det første ikon er ”Nyheder” hvor man kan læse om hvad man selv og ikke mindst folk fra sin venneliste  har foretaget sig/opnået på det seneste. Det er et nyt tiltag i forhold til tidligere, men Sony har valgt at PlayStation 4 skal være en meget social konsol, hvor der fokus er på samspillet. For at se hvad vennerne har foretaget sig kræver det naturligvis man er online med sin konsol.

ps4interface3

Herefter følger en liste med de 15 seneste spil og applikationer man har brugt. Denne liste er fast, forstået på den måde, at man ikke selv kan vælge hvilke ting der skal være på listen, da det altid er de 15 brugte applikationer der vises.

Det er naturligvis en mindre ting, men det føles desværre meget fastlåst, at man som bruger ikke selv kan vælge hvilke ting der skal være hurtigt tilgængeligt, og hvilke der kan gemmes lidt væk.  Et andet problem i forhold til konsollens interface, er man ikke kan bruge sine egne billeder som baggrund. Dette var muligt på PlayStation 3, men på PlayStation 4, er den eneste mulighed for en ny baggrund, at finde den på PlayStation Store, hvor der er på nuværende tidspunkt er 10 forskellige baggrunde, både nogle der skal købes og nogle der er gratis. Det er ærgerligt, Sony ikke har givet brugerne mulighed for selv at vælge hvordan baggrunden skal være.

Men tag ikke fejl, for menuerne er nemt overskuelige og frem for alt reagere de hurtigt.

Ved hvert enkelt spil man har på sin konsol er der også mulighed for at ”læse” nyheder, om hvad man seneste har opnået og hvem fra sin venneliste der har spillet. Det er igen med til at gøre det betydeligt nemmere at finde nogen at spille sammen med.

Som nævnt flere gange, så er det sociale element det gennemgående tema for PlayStation 4. Sony har haft deres fokus på at spil skal være en social oplevelse. Uanset om man sidder alene eller sammen med en flok venner, så skal man kunne dele spillet og oplevelserne med hinanden. På den nye Dualshock 4 kontroller er der en dedikeret knap til deling, så du uploade videoklip eller billeder via Facebook, Twitter eller i en besked til folk på din venneliste.