N++ – Anmeldelse

n++Titel: N++

Platforme: PlayStation 4
Antal Spillere: 1-4 (Lokalt co-op)
Udvikler: Metanet
Udgiver: Metanet
Udgivelsesdato: 28/07-2015

Det er efterhånden ti år siden Metanet udgav det første spil i deres N-serie, dengang var der tale om et gratis flash spil der kunne spilles på PC, siden da er der blevet udgivet en udvidet udgave af spillet på konsollerne og nu er Metanet så endelig klar med en efterfølger som de har givet titlen N++.

N++ er et platformspil og et platform spil der i sin grundform er yderst enkel. Du styrer en tændstik mand, der skal komme fra startstedet til en kontakt som låser op for døren, som man skal igennem for at gennemføre banen. Når du starter får du 90 sekunder til at gennemføre en episode, en episode består af fem forskellige levels. 90 sekunder er bestemt ikke meget, men for at skabe yderligere udfordring har udviklerne spredt guldstykker ud over hver level. Hvert guldstykke der indsamles giver yderligere to sekunder til at gennemføre episoden.

N++ 3

Så i al sin simpelhed skal man løbe, hoppe, samle guld, ramme kontakten og komme ud af døren. Nu kunne man jo fristes til at tro, at N++ bliver en enformig oplevelse. Især fordi der er mere end 2000 levels, og når man kun skal løbe, hoppe osv. så bør spillet vel blive ensformigt? Når man så ydermere ser på selve grafikken, som i bund og grund ligner noget fra den oprindelige PlayStation, så bør det jo blive kedeligt og ja ensformigt at spille N++. Men det bliver det bare ikke, tværtimod! Det simple gameplay og den simple grafik går op i en højere enhed, hvor alt det unødvendige er skåret væk og man står tilbage med det rene gameplay, som byder på ren og skær spilleglæde og frustration.

For N++ er på ingen måde et spil man bare løber hurtigt igennem, dels er der mere end 2000 levels i spillet, som adskiller sig meget fra hinanden, både hvad angår udfordringerne der skal overvindes og i sværhedsgrad. For netop sværhedsgraden er endnu et plus til spillet, nogle levels er ganske nemme at gennemføre, mens andre er vanskelige og giver store udfordringer.  Men heldigvis er læringskurven i spillet fint og sine evner i spillet vokser i nogenlunde samme tempo som sværhedsgraden stiger. Dermed ikke sagt at man ikke vil opleve frustration og i nogle tilfælde komme til at råbe højt på grund af spillet, for det vil man utvivlsomt. Men alligevel bliver spillet ved med at drage sig tilbage og man skal lige prøve en sidste gang igen…

N++ 2

Men hvis du rent faktisk formår at komme igennem det overvældende antal baner i singleplayer delen, så kan du kaste dig over co-op sammen med en, to eller tre af dine venner. Men du skal nok overveje hvem du invitere til at spille med, for hvis du synes N++ var vanskeligt da du spillede det alene, så er udfordringerne endnu større når det drejer sig om co-op delen.

En andet game mode som Metanet har inkluderet i N++ er Race, som i al sin enkelthed går ud på at komme hurtigtst muligt fra startstedet og til målet. Her er det ren kaos når man spiller sammen med vennerne, men kaos på den gode måde. Udviklerne har nemlig været så dejligt nedrige komme med en tilføjelse til Race mode, så når vinderen er nået i mål sendes et varmesøgende missil afsted, bare lige for at gøre det endnu vanskeligere for vennerne at komme gennem banen.

N++1

N++ byder altså på masser af spilletid, selv når banerne er gennemført vil man gerne tilbage for at bevise overfor sig selv at man kan samle alt guldet, gøre det hurtigere, gennemføre banen uden at dø osv. Men selv hvis du skulle komme gennem de mere end 2000 baner, gennemføre co-op med vennerne og vinde over dem i race, så er der stadig mere i N++, for udviklerne har også tilføjet muligheden for at du selv kan skabe baner via Create, dels så du selv kan spille dem, enten i singleplayer eller med vennerne. Men derudover kan du også dele de baner de skaber med alle andre spillere, ligesom du kan spille de baner andre har skabt. Det er uden tvivl et stort arbejde at lave din egen bane, i hvert fald hvis den skal være god, sjov og udfordrende. Men det er en rigtig god feature i spillet og det forlænger levetiden af spillet umådeligt meget.

Det største minus ved spillet er uden tvivl at man ikke kan spille mod vennerne online, hvilket ville have givet spillet endnu større dybde.

Så alt i alt må det siges at Metanet med N++ har skabt et helt utroligt fantastisk platform spil, som har en næsten uendelig levetid, og hvis du er til platform spil så bør du uden tvivl købe N++, for det er et platformspil i sin reneste form.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.