L.A. Noire – Anmeldelse

Udvikler: Rockstar Games
Udgiver: Rockstar Games
Udgivelsesdato: 14/11-2017

Hvis du missede muligheden for at spille denne perle af et spil på PlayStation 3, så er muligheden nu tilgængelig på den seneste PlayStation konsol med denne remastered udgave af L.A. Noire.

Efter 6 års stilhed og kun én udgivelse på CV’et lukkede spiludviklerfirmaet Team Bondi, med L.A. Noire som deres eneste udgivet spil, og håbet om en efterfølger blev endegyldigt skudt i sænk.
Heldigvis har Rockstar Games udgivet en remastered udgave af det originale spil.

Der er småfejl i spillet der spænder fra historien til forskellige tekniske problemer, men generelt er L.A. Noire remastered lige så spændende som det nogensinde var. Den bedste måde at henvise til spillet er, at det er et fejlagtigt mesterværk, der kan virke overflødigt, men det er virkelig noget specielt.

En ophidsende og moden historie fyldt med fortællinger om sex,
narkotika og vold:

L.A. Noire er en utroligt mørk og dyster krimithriller der foregår i 1940’ernes City of Angels (Los Angeles).
I historien følger vi veteranen fra Anden Verdenskrig, Cole Phelps, der efter at krigen var blevet vundet, vendte tilbage til Los Angeles for at arbejde som politibetjent.
Cole Phelps er en retfærdig politibetjent der er fast besluttet på at arbejde sig op i LAPD’s rækker, men han er ikke perfekt. Han er en smuk, men også arrogant fyr hvis hænder bliver snavset når der er behov for det, og laver mange kritiske fejl, der fører nogle alvorlige konsekvenser med sig, som påvirker både hans arbejde og hjemme.

Eftersom at unge Phelps arbejder sig op fra at patruljere gaderne, til forskellige skrivebordstjenester bliver han udsat for det snavs der ulmer under overfladen, og alt er bestemt ikke glamourøst.
Godt nok er der tale om Hollywoods hjem, smukke landmærker og meget mere. Dette er den by hvor drømme er lavet, hjerter er brudt, en by af sex og stoffer, en by der er fordærvet af kriminalitet og korruption.

Gameplay:

Du vil opleve alt fra simpelt gadeskyderi til døde kvinder fundet på gaderne efter at være blevet voldtaget og deres kroppe lemlæstet og skåret i. L.A. Noire er bestemt ikke et børnespil, eller for folk med dårligt hjerte, men der imod en godbid hvis du er en af de mennesker der elsker drama med et snert af uhygge. Spillet er et singleplayer spil der er historie- og karakterdrevet med indhold til 15-20 timers ren thrillerstemning fra 1940’erne.

Der er nogle tvivlsomme elementer i L.A. Noire’s manuskript i forhold til hvordan karaktererne i spillet opfører sig, og virker malplaceret, men i sidste ende opvejer det gode bestemt det dårlige med hensyn til historien.

Et unikt kig på Point & Click genren:

L.A. Noire’s gameplay drejer sig mest af alt om at løse forbrydelser ved at finde beviser og forhøre mistænkte eller vidner. Det er op til dig at løse disse forbrydelser og få den rigtige person bag tremmer. Du kan endda dømme den forkerte person hvis ikke du er forsigtig og gennemgår alle ledetråde. Så det er vigtigt at være opmærksom på hver eneste lille detaljer, og det er her at L.A. Noire virkelig kommer til sin ret.

Da spillet oprindeligt blev udgivet tilbage i 2011 brugte Rockstar og det nu lukkede Team Bondi en teknologi der sporer hver eneste bevægelse i skuespillernes ansigt, uanset hvor subtile de måtte være. Dette hjælper ikke kun med virkelige filmafspilninger, hvor hver eneste følelse er optaget perfekt, men teknologien bruges også som et af de vigtigste gameplay mekanismer. Når spilleren forhører mistænkte, skal man derfor så efter tegn, udtryk og bevægelser samt lytte til deres stemmer for at afgøre om de fortæller sandheden, holder information tilbage, eller decideret lyver for at redde dem selv. Dette system fungerer faktisk rigtigt godt, og afhænger mere af spillerens intelligens end bare at være god til at trykke på nogle knapper i spillet. Du skal tænke dig godt om for at kunne løse kriminaliteten, og det er virkelig en skam at vi ikke har flere spil som dette.

Der er dog øjeblikke hvor det føles som at spillet holder din hånd for meget, og som om at du bare ledes gennem en historie, hvor dine handlinger ikke har nogle langsigtede konsekvenser, men i sidste ende gør spillet dog alligevel et godt stykke arbejde med at få spilleren til at føle sig som en detektiv der bruger logik og andre mentale færdigheder.

Trods spillets alder, er der visuelt drastiske og vidunderlige forbedringer:

Generelt har spillet fået en meget fin finpudsning og står en del skarpere end de originale fra 2011. Hvis vi skal finde noget negativt at sætte på titlen, så kan vi sige at det ikke ser ud til at remastered udgaven af spillet har gjort det store ud af karaktertrækkene. Måske af frygt for at ændre for meget i ansigtsudtrykkene. Karaktererne ser næsten helt forældede ud. Håret på de fleste kvinder i spillet er fladt og ikke særligt pænt.

Ud over de forældede karaktermodeller, så er L.A. Noire mærkbart smukkere. Farverne er lysere, teksturer er forbedret betydeligt og der er utrolige lyseffekter. Bilernes detaljer reflekterer i lyset og ser nærmest ud som at være i realtid modsat mange andre åbne sandkassespil.

Nye funktioner som fans af det originale spil vil værdsætte:

Der er ingen væsentlige store og tilføjelser i L.A. Noire, selvom der dog alligevel er kommet nogle nye ændringer og mindre tilføjelser som måske vil glæde fans af spillet. Den største tilføjelse er et fotomodul, som selvom det ikke er helt så dybt som i andre spil, alligevel får gjort sit arbejde uden problemer. L.A. Noire har nogle begrænsninger som gør at man ikke altid er i stand til at bevæge kameraet ordentligt rundt i 360 grader omkring Cole Phelps, hvilket kan give problemer i rum med mange objekter.

Valgmulighederne i ’Truth & Doubt’ under forhør er blevet ændret til et mere passende valg mellem ”Good Cop” og ”Bad Cop”, som fungerer langt bedre end at trykke på ’Doubt’, og ved et uheld få Cole til at eksplodere foran en gammel dame og kalde hende ting som en gammel ko.

Fans vil også sætte pris på det faktum at der er nogle nye samlerobjekter at kunne finde og nye kostumer at låse op for. De nye samlerobjekter indeholder romaner og optegnelser, som er utroligt godt skjulte. For at finde disse skal man i ny og næ stoppe helt op, og ender nok rundt i hele Los Angeles i sine bestræbelser efter disse objekter.

Konklusion:

Hvis du endnu ikke har nogen erfaring med L.A. Noire, så er det et fantastisk spil med et spektakulært manuskript og et enestående gameplay, hvilket gør denne remastered udgave af spillet værd at købe for nybegyndere af L.A. Noire. Det er på ingen måder en perfekt remaster, da det holdes tilbage af forskellige grafiske begrænsninger, men ikke desto mindre er det den ultimative måde at spille L.A. Noire på, takket være de samlede forbedringer og tilføjelser. Forhåbentlig vil vi i fremtiden måske få en opfølger til denne fantastiske og til tider undervurderet perle af en titel fra Rockstar Games.

Om Kim Freiler

Administrator