Interview med holdet bag Rocket League

Rocket Leauge logo

Vi har her på redaktionen været så heldige at have haft muligheden for at interviewe Thomas Silloway som er chefdesigner på spillet Rocket League, et spil som udgives senere på året til PlayStation 4.

Rocket League er efterfølgeren til spillet Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, et spil som blev udgivet tilbage i 2009, og som efterfølgende er blevet downloadet mere end 2 millioner gange.

Vi havde naturligvis en masse spørgsmål om deres kommende spil, Rocket League, og ideen bag selve konceptet med fodbold og biler kombineret i et og samme spil:

 

Hej Thomas
Desværre fik holdet bag siden aldrig prøvet det første spil i serien, og derfor kender vi ikke meget til dette spil, hvilket vores spørgsmål måske nok er præget af:

Q: Hvad er tanken bag denne spilserie og den ”alternative” sport?
Historien og tankerne bag?

A: “Vores tilgang til Rocket League og Supersonic Acrobat Rocket-Powered Battle-Cars var med et simpelt koncept in mente: Hvad ville der ske hvis du krydsede motorsport med fodbold? Det viste sig at vi ikke engang selv viste det, før vi havde prøvet det.

For at være helt ærlig, så startede serien ved et uheld. Vi var i gang med udviklingen af en anden type bilspil og valgte at smide en bold ind i miljøet for sjovt. Det gik hurtigt op for os at vi havde mere sjov ved at skyde til bolden med vores biler, end vi havde med det originale koncept, og vi udvidede derfor ideen derfra. Det er glade for at vi gjorde”.

Rocket league

Q: Hvordan kan det være at der er gået 6 år før en efterfølger ser dagens lys?

A: “Indtil sidste år var Rocket League blot et passioneret projekt for os, som vi arbejdede lidt på sideløbende med større projekter. Vi har arbejdet på Nosgoth for Square Enix i et stykke tid og det projekt tog en god del af vores hold og tid. I slutningen af 2013/ starten af 2014 besluttede vi dog at nu var det på tide endelig at give spillet, som vi og vores fans ønskede, den opmærksomhed som det fortjente ved at give det et dedikeret udviklingshold, så vi kunne komme til det punkt hvor vi næsten er nu – med en større, og bedre på alle måder efterfølger til Battle-Cars 1”.

Q: Har bilerne forskellige evner (skills), eller er der ingen andre forskelligheder ud over udseendet?

A: “Det er kun visuelt. Vores mål er at lave et balanceret spil hvor bil udvælgelsen er mere et spørgsmål om personlig præference og stil end forskellige evner (stats). Ved at undgå en ”bedste bil”, giver det i højere grad brugerne muligheden for at vælge deres køretøj uden nogen form for forskelle og restriktioner, hvilket er hvad vi tror brugerne ønsker”.

Rocket League1

Q: Det er muligt at spille op til 4 spillere sammen ved brug af splitscreen, men hvad med online spiltypen?

A: “Det er det nemlig. Rocket League understøtter 2, 3 og 4 spillere i splitscreen og op til 8 spillere online. Du kan endda tage fire spillere på samme splitscreen og spille mod fire andre på deres splitscreen over PlayStation Netværket hvis du vil”.

Q: Hvis man spiller alene men ønsker at gå online, parres man så med andre online spillere i dannelsen af et hold, eller er det alle for dem selv, mod alle andre?

A: “Du kan vælge hvilken type spil du vil spille: 1 mod 1, 2 mod 2, 3 mod 3 eller 4 mod 4 og dine holdkammerater kan enten være computerstyret eller andre spillere. Vi har også et evne-baseret matchmaking system så kampe forbliver konkurrencedygtige og en privat kamptype hvis du blot ønsker at spille mod venner og undgå fremmede”.

Q: Hvis et hold formes, hvor mange spillere kan så være på hvert hold samtidig?

A: “Der er et maksimum på 4 spillere per hold, enten offline via splitscreen eller online. Vi har faktisk prøvet med flere end det, men det blev simpelthen for hektisk, haha!”

Rocket league4

Q: Hvordan er singleplayer-delen? Er det som vi kender det fra fodbold hvor man både kan rykke op og nedrykkes?

A: “Vi har endnu ikke annonceret nogle detaljer om vores Season Mode endnu, det kommer når vi kommer tættere på udgivelsen. Hvad vi kan afsløre, er dog at vi stræber efter en Season Mode som man finder i ethvert andet sportsspil. Forhåbentlig vil vores fans kunne lide dette”.

Q: Hvilket så leder os hen mod næste spørgsmål:
Er det muligt rent faktisk at kunne gennemføre spillet, eller kan man fortsætte med at spille i en liga?

A: “Season Mode har en afslutning, og man kan spille sæsoner igen hvis man ønsker at tage den vej. Vi tænker dog at de fleste spillere sikkert kun ønsker at spille mod hinanden – Enten online eller offline, eller begge”.

Q: Hvorfor udgives spillet kun til PlayStation 4 konsollen og ikke også til PlayStation 3?

A: “Vi har et lille udviklingshold, så vi skal være strategiske i vores udvikling. Vi kan ikke udvikle spillet til for mange forskellige konsoller på samme tid, og dermed risikere at overskride vores udgivelsesdato, eller at opleve andre problemer, så vi forbliver fokuseret på PlayStation 4 og PC versionerne. Hvis vi skulle udvikle spillet til en anden konsol når vi er færdige med PlayStation 4 versionen, så vil en PlayStation 3 version være det første valg vi tager”.

Q: En ting som mange spillere efterlyser, er muligheden for brug af touchpad’en på DualShock 4 kontrolleren. I mange spil er denne slet ikke understøttet. Drager spillet fordel af denne touchpad?

A: “Vi ser nærmere på vores muligheder og har nogle ideer, men endnu intet konkret at kunne rapportere endnu”.

Q: Mange spillere er glade for trofæjagt i disse dage. Vil spillet indeholde et platin trofæ?

A: “Vi annoncerer trofælisten næste måned. Vi tror at spillerne vil tage godt imod dem!”

Q: Hvornår forventer I at spillet udgives?

A: “Vi har annonceret en forårs-udgivelse, men har planer om en mere specifik annoncering meget, meget snart!”

Til slut er der kun at sige at vi ønsker jer alle det bedste med dette projekt og de kommende projekter som I måske arbejder på 🙂

“Tusind tak!”

 

Vi takker Thomas Silloway for at tage sig tiden til at snakke med os, og glæder os afsindigt meget til at dette spil udkommer.
I kan se og læse meget mere information om Rocket League på den officielle hjemmeside via dette link.

Om Kim Freiler

Administrator
Bookmark permalink.

Kommentarer

  1. Det tegner sig, som et meget spændende spil, med rigtig mange muligheder.Jeg ser frem til det udgives, tror det kan blive et spil der kommer til at sluge mange timer 🙂

  2. Umiddelbart lyder det som mange sjove timer, specielt hvis man samler 8 kammerater til to hold mod hinanden om håneretten.

    Er spændt på hvad der sker med touch-pad – kunne man tænke sig noget straffesparks agtigt måske ?

    Håber vi her på siden kan dele stryg ud til hele verdenen via onlinedelen.
    WORLD – Watch Out !

  3. Tror det er et fedt spil. Det lyder sjovt med kombinationen af biler og fodbold, der skal nok være gang i den.

    Jeg er ikke skifte til PlayStation 4 endnu, men begynder da at overveje det.

  4. Det lyder da til at være et spil man skal se nærmere på.
    Nu hvor jeg godt kan lide at spille single player lyder det da fedt med en sæson som i andre sportsspil.

    Men tro da også helt klart at det er et spil der kan bruges mange timer på ved at spille online især med jer nørder fra den her side af 😉

  5. Det lyder super spændende, et spil som jeg personligt aldrig har hørt om.

    Men efter at have hørt om ideen bag og konceptet i spillet er det bestemt et spil der skal prøves! Hvis man får en ordentlig karriere del op at kører og en liga med op og nedrykning, har vi jo endeligt et interessant spil for andre end FIFA spillere.
    Især ideen bag at bilerne skal være ligeværdige lyder interessant, så kan børnene også hygge med 😉

    Super fede spørgsmål fra redaktionen. Spørgsmålene og svarene var med til at afgøre at det bestemt er et spil jeg vil prøve.
    Jeg glæder mig til udgivelsen og så må vi se hvem der ender som nummer 1 på tronen 😉

  6. Det ser nemlig rigtig spændende ud, og jeg glæder mig gevaldigt til at få mere at vide om denne titel 🙂

Smid endelig en kommentar