Historien bag PlayStation

Vidste du?: 1994

PlayStation’s oprindelse går faktisk helt tilbage til 1988 da Sony samarbejdede med Nintendo om at udvikle en CD-ROM tilføjelse til den kommende Nintendo konsol.
Disse skulle døbes Super Disc.

Men forholdet mellem de to parter brød sammen, og Sony brugte i stedet Super Disc teknologien som udgangspunkt for deres egen PlayStation. På dette tidspunkt var konsollen ikke andet end et kombineret CD/SNES kassettespils system.

200 konsoller blev produceret inden projektet blev skrottet, og Sony’s PlayStation-udviklingshold (ledet af en hvis Ken Kutaragi) fortsatte arbejdet med at udvikle noget bedre. Hvordan det gik, ved vi alle…

Vidste du?: 1995

Et par meget usædvanlige typer tilbehør blev udgivet i forbindelse med lanceringen af PlayStation, men de blev ingen succes.

Namco’s usædvanlige NeGcon controller var var specielt udviklet til racerbils spil. For at styre måtte man vride de to halvdele af controlleren hver for sig. SCE lancerede på samme tid deres store analog controller kaldet DualStick. Ideen bag denne var at give bedre kontrol med simulatorspil.

Desværre var Namco’s kreative opfindelse en smule for usædvanlig for de fleste, og eftersom der ikke fandtes meget software til Sony’s DualSticks, blev disse heller ikke den store salgssucces.
Heldigvis opgav SCE ikke tanken om en håndholdt analog controller…

Vidste du?: 1996

Sony Computer Entertainment Europe’s (SCEE) første eget produceret spil var Total NBA 96.

Vidste du?: 1997

I februar 1997 forsøgte SCE at genoplive alle sofa programmører med en særlig udgave af PlayStation kaldet Net Yaroze (Yaroze betyder noget lignende “Lad os arbejde sammen”).

Denne smarte sorte sag, var hovedsagelig en forenklet version af et professionelt PlayStation-udvikler værktøj som kunne kobles direkte til PC eller Mac. Dette gjorde det muligt for brugere at skabe sine egne spil. For at kunne opnå nævneværdige resultater måtte man dog mindst have grundlæggende kendskab til C-programmeringssprog.

Net Yaroze kunne købes direkte fra Sony og blev aldrig et masseproduceret produkt, selvom nogle af spillene som blev udviklet af Yaroze-ejere faktisk fandt vej frem til forsiden af det officielle PlayStation magasin.

Vidste du? 1999

I januar blev en helt ny PlayStation enhed kaldet Pocket Station lanceret i Japan. Denne lille hybrid af et hukommelseskort og en PDA havde en meget lille LCD-skærm, enkel kontrol  og to-vejs infrarød kommunikation.

Japanske versioner af spil som Final Fantasy VIII, Spyro the Dragon og Crash Bandicoot: Warped indeholdt minispil til enheden som kunne downloades. Nogle af titlerne påvirkede endda fremgangen i hovedspillet når hukommelseskortet blev sat tilbage i PlayStation konsollen.

Det var endda muligt at downloade  applikationer på Pocket Station – mange af dem fra undergrundsudviklere – som forbedrede enhedens funktionalitet. For eksempel en universal fjernkotrol som arbejdede sammen med Sony produceret elektronik.

Selvom næsten fem millioner enheder blev solgt i Japan, blev PocketStation aldrig solgt i hverken USA eller Europa. Dog blev resten af verden introduceret til SCEI’s nuttede maskot, katten Toro.

Vidste du?: 2001

I oktober

2001 blev en speciel ”europæisk bil-farve kollektion” af PlayStation 2 lanceret. Dette skete i forbindelse med fejringen af 20 millioner solgte enheder verden over.
Der blev produceret 2000 konsoller af hver af de fem anderledes farver – hvid, rød, gul, blå og sølv, alle med metallic-finish.

Europa, Japan og USA fik 666 stk. hver. Hvor de resterende 2 konsoller fra hvert parti er havnet, er den dag i dag et mysterium…

Vidste du?: 2006

Skrifttypen som anvendes i PlayStation 3-logoet, er som mange har spekuleret over, det samme som blev brugt til Spiderm man filmene. Det siges at Ken Kutaragi kæmpede for at finde en skrifttype, som matchede det kraftfulde nye system indtil han så en reklame for Spider Man 2, og straks herefter besluttede han at dette var den perfekte skrifttype.

Lukket for kommentarer