Everybody’s Gone to the Rapture – Anmeldelse

Platforme: PlayStation 4
Antal Spillere: 1
Udvikler: The Chinese Room
Udgiver: Sony Computer Entertainment
Udgivelsesdato: 11/08-2015

Everybody’s Gone to the Rapture - 6

Som anmelder skal man forholde sig til en bred vifte af spil, fordelt på en række forskellige genre. Oftest er det genre og spil, hvor plottet og gameplayet i et eller andet omfang er set tidligere. For der er nogle gyldne regler, som de forskellige udviklere oftest følger. Det gør det nemmere for både spillere og anmeldere at forhold sig til et nyt spil, når det indeholder noget der i forvejen er kendt, det gør det nemmere at sammenligne spillets fordele og ulemper, samt at forklarer dem. Men engang imellem dukker der noget uventet og uvant op, noget hvor man ikke umiddelbart kan sætte ord på det man sidder med og det er netop den fornemmelse vi sidder med, når vi skal anmelde Everybody’s Gone to the Rapture. For det er lykkedes udviklerne fra The Chinese Room at skabe en helt igennem unik oplevelse med deres nyeste spil.

Everybody’s Gone to the Rapture - 2

Everybody’s Gone to the Rapture foregår i den lille landsby Yaughton, der ligger i Midtengland. Datoen er d. 6. juni og året er 1984. Landsbyen ligner en typisk engelsk landsby, der er busstoppestedet, hvor plakaterne fortæller om alt fra byens bingospil til protester mod byggeplaner i byen, vasketøjet blafre på tørresnoren, der er et bilværksted i byen, der er cafeteria, campingplads, forsamlingshus og naturligvis er der også en pub, så der er altså landsby idyl for alle pengene. Men noget mangler, nemlig borgerne der skulle fylde huse, butikker og gaderne med liv. Og hvorfor er både biler og kufferter efterladt rundt omkring i landsbyen?

Har det noget at gøre med den håndskrevne plakat som indkalder til borgermøde med teksten ”Influenza karantæne – Hvad er det de ikke fortæller os” og hvad har den sære lyskugle der svæver rundt i byen med det hele at gøre?

Everybody’s Gone to the Rapture - 5

Som tidligere skrevet ligger Yaughton øde og forladt, derfor er det nu op til dig at finde ud af hvad der er sket med byens indbyggere og hvorfor de har efterladt alt bag sig? Det store spørgsmål er jo naturligvis bare, hvordan finder man ud af det, når alt er forladt? Der er faktisk flere muligheder for at finde svar på borgernes forsvinde. Som nævnt svæver der en besynderlig lyskugle rundt i byen, den kan måske hjælpe dig med svar? Når du bevæger dig rundt i byen og områderne omkring byen, vil du finde radier spredt ud over området, hvor en stemme igen og igen gentager den samme talrække, men når du aktivere radioerne, så fortæller de dig brudstykker af hvad der er sket. Det samme gør sig gældende for telefoner i både huse og telefonbokse, også her er det mulighed at samle brudstykker af historien om byens indbyggere, både hvad angår deres forhold til hinanden, deres indbyrdes forhold og ikke mindst deres intriger i forhold til hinanden. Det lyder på sin vis ganske banalt, men der er en helt særlig og unik stemning i spillet. For det er på ingen måde et uhyggeligt spil, men det er et spil hvor man føler sig ængstelig og bekymret.

Everybody’s Gone to the Rapture - 4 (1)

Den særlige stemning findes dels i grafikken, som om siges at være flot. Udviklerne fra The Chinese Room har formået at skabe et fantastisk tidsbillede af midt firserne, hvor man som ældre gamer genkender en stor del af den tids moderne gadgets, som Commodore 64  computere og walkmænd der findes rundt om i byen. Den unikke stemning kommer også gennem lyden i spillet, hvor især musikken er med til at skabe den ængstelige fornemmelse.  Men det helt store trækplaster i forhold til Everybody’s Gone to the Rapture er uden tvivl historien. Her byder spillet nemlig på en ekstremt dragene historie, en historie som man VIL fordybe sig i og en historie der gør man ikke kan slippe spillet igen.

Der er tale om et relativt kort spil, som man vil kunne gennemføre på fem til syv timer, normalt vil så kort en spilletid være et stort minus, men i Everysbody’s Gone to the Rapture er det faktisk en meget passende længde, man bliver på ingen måde træt af spillets historie eller at gå rundt og udforske byen og området i sin søgen på svar omkring hvad der er sket. Man skulle tro at der ikke var megen genspil-værdig i spillet, men vi vil vove den påstand de fleste der gennemføre spillet også vil gennemføre det flere gange, for det er et spil hvor der er mange informationer man skal forholde sig til, og ved at gennemføre det flere gange vil man få et bedre indblik i den fantastiske historie.

Men når alt det positive er sagt, så må man også sige det bestemt ikke er et spil for alle, faktisk er der nok en risiko for mange vil spille det i ganske kort tid og så droppe det, for det er et anderledes spil, et spil der ikke bygger på action. Det er ikke det typiske dommedags senarie, hvor byer er efterladt i ruiner, fyldt med dødelige fælder, brande og zombier. Everybody’s Gone to the Rapture er en rolig oplevelse, hvor man vel ret beset kan sammenligne gameplayet mere med en fantastisk bog man begraver sig i end et typiske spil.

Everybody’s Gone to the Rapture - 1 (1)

Så hvis du har lyst til at prøve et anderledes spil, et spil hvor historien og fordybelsen i denne er i højsædet, så kan vi kun give Everybody’s Gone to the Rapture vores varmeste anbefaling og vi mener faktisk det er en kandidat til titlen ”årets spil”

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.