Anmeldelse: Thrustmaster T300RS

IMG_9246

Da PlayStation 4 blev udgivet gik der et mindre chok gennem mange fans af bilspils genren. Deres dyrt indkøbte rat fra f.eks. Logitech kunne ikke bruges på den nyeste konsol. Det var naturligvis en streg i regningen for mange, for at spille et bilspil med rat, det giver en helt ny dimension til spillet.

Her på PlayStationInfo.dk brugte vi tidligere et Logitech G25 rat, og som så mange andre, havde vi håbet på der ville komme en ændring, så vi kunne komme til at bruge G25’eren igen. Men desværre ser det ikke ud til at være tilfældet.

For en god ordens skyld, skal det nævnes, at grunden til man ikke kan bruge de ældre rat, er at Sony har strammet op på sikkerheden, og rattene nu skal have en ekstra sikkerhedschip, for at kunne fungere på PlayStation 4.

Men lad os kaste os over det væsentlige og se nærmere på Thrustmaster og deres T300RS rat.

Thrustmaster T300RS er det første rat til PlayStation 4, som har opnået officiel licens med Force Feedback. Lad det være sagt med det samme, når først man har prøvet et rat med Force Feedback, så ønsker man ikke at gå tilbage til et uden denne feature, men mere om det senere.

Vi har primært anmeldt rattet, sammen med spillet Project CARS til PlayStation 4

Hvad er Trustmaster T300RS

Hvis man skal svare kort på ovenstående spørgsmål, så må det være med: T300RS er et stykke high-end racing tilbehør til PlayStation 4, PlayStation 3 og PC. For selv om vi som sagt har brugt det til PlayStation 4, så kan det også bruges til PlayStation 3 og PC, så der er flere muligheder for brugen af det.

T300RS henvender sig primært til seriøse fans af racing genren, og derfor er det også en fordel at det kan bruges til flere forskellige platforme.

En anden grund til det henvender sig til de mere seriøse gamere, er naturligvis prisen. T300RS koster de fleste steder mellem 2500 og 3000 kr. Dermed er det en investering som de fleste skal overveje en ekstra gang, man skal have en seriøs interesse for bilspil, inden man køber det, for rattet skal ikke bare stå og samle støv til den pris.

IMG_9257

Men hvad er det der skubber prisen op og er det pengene værd?

Grunden til prisen skal logisk nok primært findes på grund af maskineriet findes inden i det. For indvendigt sidder der nemlig et børsteløst motorsystem, som levere en yderst kraftfuld Force Feedback. Derudover sikrer bæltesystemet der er en del af systemet, at rattet er ekstremt lydløst. I sammenligning med Logitech G25, som vi har brugt tidligere, så bemærker man ingen lyd fra force feedback systemet i T300RS.

T300RS indeholder også et H.E.A.R.T system, det er en forkortelse for HalfEffect AccuRate Technology. Hvad er det så spørger du måske? Det er et kontaktløst magnetsystem. Navnet som de har givet det ved dette rat, er vist mest af alt bare en kamp for at få lov til at skrive HEART….

Hvis du ikke har det store kenskab til rat, og undre dig over hvad Force Feedback er, så kommer her en lille forklaring:

Et rat med Force Feedback giver dig modstand, Hvis du f.eks. drejer mod venstre, så oplever du, at rattet er tungere at dreje, hvis du mister kontrollen over bilen, ved en udskridning, så vil rattet slå voldsomt fra side til side. Sidst, men ikke mindst, hvis du kører hen over græs eller andet ujævnt underlag, så slår rattet fra side til side. Alt i alt er et Force Feedback rat, med til at sikre at du får så realistisk en oplevelse som muligt.

Men det er ikke kun i maskinrummet Thrustmaster har tænkt over tingene og sikret at rattet fungere optimalt. Også på design siden har der været lagt fokus.

Design

Det første man bemærker, når man åbner kassen som T300RS leveres i er at selve rattet ligger løst øverst i kassen. Thrustmaster har nemlig lavet deres rat så smart at man rent faktisk kan skifte rattet ud med et andet, hvis man ønsker et andet design. F.eks kan man købe et rat som er udformet som dem man kender fra Formel 1.

Selve monteringen af rattet foregår nemt og smertefrit. Der er en enkelt skrue som man skal skrue fast med skruetrækker, ellers foregår monteringen uden værktøj.

Rattet som følger med T300RS er udført med en gummiring, det fungere fint, men det er ikke den store fornemmelse af eksklusivitet over det. Selve designet er lavet specielt til PlayStation konsollerne, og knapperne er de samme som dem der findes på Dualshock 4 kontrolleren, det betyder blandt andet at du har hurtig og nem adgang til share funktionen via rattet, hvis der skulle ske noget vildt i et løb, som du vil dele med dine venner.

IMG_9251

Det største problem i forhold til layoutet af knapperne på rattet, er at piletasterne er holdt helt i sort, hvis man sidder i et mørkt rum, hvor det kun er skærmen der lyser op, så kan det være svært at finde tasterne eller man kommer nemt til at trykke på den forkerte. Vi taler af bitter erfaring, under et aftenløb i Project CARS oplevede vi at trykke forkert, så i stedet for at starte vinduesviskerne, da regnen begyndte at falde endte med at slukke lygterne på bilen. Kombinationen af regn og total mørke er ikke umiddelbart en god ting. Men man vil dog med tiden vende sig til knappernes placering og dermed undgå den slags uheld.

Bag på rattet er gearskifterne monteret, som det kendes fra de fleste moderne superbiler og f.eks. Formel 1 biler. Gearskiftet virker perfekt, shifterne er udført i metal og af en meget god og solid kvalitet. Hvis man ønsker det, kan men købe en separat gearskifter, der gør det muligt at bruge en gearstang.

T300RS leveres med et usb kable der skal bruges når man kobler det til sin PlayStation, derudover leveres det med et strømkabel, da det skal have strøm fra sit eget stik. Heldigvis har Trustmaster valgt at bygge strømforsyningen ind i basen på rattet, så man slipper for det værste lednings-helvede + det gør det meget nemmere at flytte sit T300RS rundt.

Den største skuffelse ved T300RS er uden tvivl pedalerne. Der er speeder og bremser på enheden, hvilket er rigeligt, da man ikke har behov for en kobling, da man kun har shifterne bag på rattet. Både speeder og bremsepedalen er udført i aluminium. På en positive side er muligheden for at ”flytte” selve padlerne, det vil sige man kan flytte pedalerne til siden, så man kan få det layout der passer sig bedst.

IMG_9259

Selve enheden som pedalerne er monteret på er udført i sort hård plastik, når man ser på prisen så burde det havde været et bedre materiale. Hvis man har gulvtæppe på, så oplever man også at pedalerne glider, hvilket er et problem.

Som med selve rattet og gearskifter, så kan man skifte pedalsættet ud med andre fra Thrustmasters katalog.

Skal du så købe T300RS

Svaret må blive lidt tvetydigt, for på den ene side, så kan vi kun sige ”ja, naturligvis skal du det”

For T300RS er med til at gøre din spil oplevelse helt anderledes og naturtro, så hvis du er stor fan af bil spil og spiller dem meget, så skal du investere i T300RS.

Hvis du derimod ikke er den store fan af bil spil og kun spiller dem med mellemrum, så vil vi ikke anbefale dig at købe T300RS. Dertil er det simpelthen for dyrt, så ville det være bedre at kigge mod Thrustmasters T80 model, som er væsentligt billigere, til gengæld har det så ikke force feedback.

Samlet set må man dog sige at Thrustmaster med T300RS har skabt et fantastisk produkt, som ganske vist er dyrt, men som så også vil kunne give dig mange timers underholdning gennem en lang årrække.

PlayStationInfo.dk kan kun anbefalde T300RS

Bookmark permalink.

Smid endelig en kommentar